Så har jag fiskat in mig på nya 4-delade Nám GWT 15’6” 10/11.
Än har jag ingen fullständig bild av dess prestanda. Förutsättningarna har än så länge varit (relativt)högt och kallt vatten, djup vadning och trånga platser med begränsat utrymme.
Detta har gjort att jag inte än har haft möjlighet att stå och ”dänga” maxkast i någon större utsträckning. Trots detta så tycker jag ändå att bilden av spöt börjar vara ganska tydlig.
Jag har inte tänkt gå in något djupare på spöts design. Det är i vanlig ordning ren och stram design med kvalitetsdetaljer som rullfäste och ringar. Korken håller yttersta kvalitet och spöt har subtilt mörkgröna detaljer som ger en sober look.


Utifrån förutsättningarna givna ovan har jag fiskat uteslutande sjunklinor. Mestadels har spöt varit riggat med SA Headway Strategic body int/s3 alt s3/s5 35g samt SA Headway tip s5 eller s7 15’/9g.
Den här linan vet vi sedan tidigare är grymt fin med mycket vikt långt bak som gör den lättkastad samtidigt som den flyger fint och långt. Hade utrymmet tillåtit så hade jag gärna hängt på en 18’ tip istället. Det får bli lite längre fram😊.
Linans totalvikt landar på 44g vilket jag tycker känns spot-on. Jag vet att det finns de som laddar på med 39g body vilket säkerligen funkar men jag tycker det blir lite klumpigt och tar krispigheten ur spöts aktion.
Kan också tänka mig att det finns de med lite ”rappare” kaststil som kan föredra en lättare lina också(31g body).
Snackar vi Náms nya GWT Shooting Head så kommer jag utgå från 10/11 44g men 11/12 48g kommer sannolikt också att funka bra👌.
Spöts aktion skiljer sig ganska markant från övriga spöserier från Nám.
Jämfört med originalserien så har GWT en betydligt styvare topp samtidigt som botten är mjukare men fortfarande snabb. Detta gör att spöt arbetar klart djupare i klingan men som sagt så är det med en mycket snabb återhämtning. Detta ger en riktigt härlig ”katapulteffekt” när man kastar.
Jag var lite fundersam över hur spöt skulle klara av att lyfta sjunklinor men det visade sig att det inte är några som helst problem då den styva toppen gör ett bra jobb med det.
Linorna jag fiskat har gått utmärkt att lyfta och kasta utan mellanlägg även när man stått lite djupare utvadad.
Spöt trivs bäst när man låter det göra jobbet utan att forcera i kastningen. När kastningen strular(händer alltför ofta🫣) och man börjar ta i får man inte ut potentialen ur spöt.
Sammanfattningsvis ger spöts aktion och dess lätta vikt en riktigt härlig känsla och tillåter långa pass även med de tyngre lindensiteterna.

Dessa spön är slutsålda på de flesta håll. Jag har lyckligtvis lyckats bunkra upp med några 15’6”or så än har jag några kvar.
Har även en 15’are kvar men sedan är det slut..
Nya kommer först i juli😬.
Tight lines!
Tobias
Norrlandslaxen












